Çok kapılı birim yük depolarda Chevron koridor tasarımının değerlendirilmesi

Ömer Öztürkoğlu, Yeliz Kocaman, Şevkinaz Gümüşoğlu
376 35

Öz


Artan rekabet sebebi ile depolama konusu tedarik zincirinde giderek önem kazanmaktadır. Depoların etkin yönetimi müşteri memnuniyetini önemli ölçüde etkileyen bir unsur haline gelmiştir. Özellikle müşteri siparişinin hazırlanma süresi en önemli performans göstergelerinden biri olmuştur. Siparişlerin müşteriye teslim süresi, ürünün araçlardan boşaltılması, lokasyonlara yerleştirilmesi, toplanması ve sevk edilmesi işlemlerinden etkilenmektedir. Bu işlemlerin en önemlileri harcadığı zaman açısından ürünlerin yerleştirilmesi ve toplanmasıdır. Bu işlemler için harcanan süre deponun koridor yerleşimine bağlı olarak değişmektedir. Son zamanlarda, seyahat zamanında iyileştirme sunan geleneksel olmayan koridor tasarımları önerilmiştir. Bunlardan endüstri için en uygulanabilir olanlardan birisi Chevron tasarımıdır. Chevron tasarımda depoda bir adet giriş/çıkış (G/Ç) noktası ve bir adet orta ana koridor bulunmaktadır. Orta ana koridorun sağındaki ve solundaki mal toplama koridorlarının açıları 45o ve 135odir. Chevron koridor yerleşimi geleneksel koridor yerleşimine göre seyahat mesafesi açısından avantaj sunmaktadır. Bu çalışmada, Chevron tasarımının farklı depo büyüklüklerinde, çoklu G/Ç noktası olduğunda, farklı malzeme akış politikaları altında, geleneksel tasarıma göre seyahat süresinde bir iyileştirme sunup sunmadığı araştırılmıştır. Bunun için sürekli depo uzayında matematiksel model geliştirilmiştir ayrıca, ayrık depo uzayında ortalama seyahat mesafeleri elde edilmiştir. Sonuç olarak, Chevron tasarımı merkez yoğun akış politikası altında, az sayıda G/Ç kapısı için en/boy oranı 3/1 olan depoda seyahat süresinde daha fazla iyileştirme sunmaktadır.

Anahtar kelimeler


Chevron; depo; koridor tasarımı; malzeme akış politikası

Tam metin:

PDF


Referanslar


Gue, K., Akcali, E., Erera, A., Ferrell, B., ve Forger, G., Material Handling &Logistics: US Roadmap. http://www.mhlroadmap.org/. Yayın tarihi 2014. Erişim tarihi Haziran 2016.

Gülen, K., Lojistik sektöründe durum analizi ve rekabetçi stratejiler. İstanbul ticaret odası yayınları, 70, 2010.

Demir, M.,H. ve Gümüşoğlu, Ş., Üretim Yönetimi, 8, Beta basım, İstanbul, 211-215, 2013.

Gue, K. R. ve Meller, R. D.,Aisle configurations for unit-load warehouses, IIE Transactions, 41(3),171–182, 2009.

Gue, K., Ivanovic` , G., ve Meller, R., A unit-load warehouse with multiple pickup and deposit points and non-traditional aisles, Transportation Research Part E: Logistics and Transportation Review, 48(4), 795–806, 2012.

Öztürkoğlu, Ö., Gue, K. R., ve Meller, R. D, Optimal unit-load warehouse designs for single-command operations, IIE Transactions, 44(6), 459-475, 2012.

Öztürkoğlu, Ö., Gue, K. R., ve Meller, R. D., A constructive aisle design model for unit-load warehouses with multiple pickup and deposit points, European Journal of Operational Research, 236(1), 382-394, 2014.

Pohl, L. M., Meller, R. D., ve Gue, K. R., Optimizing fishbone aisles for dual-command operations in a warehouse, Naval Research Logistics (NRL),56(5), 389-403,2009.

Pohl, L., Meller, R. ve Gue, K., Turnover-based storage in nontraditional unit-load warehouse designs, IIE Transactions, 43(10), 703-720,2011.

Bortolini, M., Faccio, M., Gamberi, M., ve Manzini, R., Diagonal cross-aisles in unit load warehouses to increase handling performance, International Journal of Production Economics, 170, 838-849, 2015.

Galvez, O.D ve Ting, C.J., Analysis of unit-load warehouses with nontraditional aisles and multiple p&d points, The 13th Asia-Pacific Conference on Industrial Engineering and Management Systems, 2011-2021, 2012.

Çelik, M., ve Süral, H., Order picking under random and turnover-based storage policies in fishbone aisle warehouses, IIE Transactions, 46(3), 283-300, 2014.

Henn, S., Koch, S., Gerking, H., ve Wäscher, G., A U-shaped layout for manual order-picking systems, Logistics Research, 6(4), 245-261, 2013.

Öztürkoğlu, Ö., Investigating the robustness of aisles in a non-traditional unit-load warehouse design: Leverage, In Evolutionary Computation (CEC), 2015 IEEE Congress on (2230-2236). IEEE, 2015.

Cardona, L. F., Rivera, L., ve Martínez, H. J., Analytical study of the fishbone warehouse layout, International Journal of Logistics Research and Applications, 15(6), 365-388, 2012.

Tsui, L.Y., ve Chang, C.H., An optimal solution to a dock door assignment problem, Computers and Industrial Engineering, 23(1-4), 283-286, 1992.

Gue, K.R., The effects of trailer scheduling on the layout of freight terminals, Transportation Science, 33(4), 419-428, 1999.

Bartholdi, J.J., ve Gue, K.R., Reducing labor costs in an LTL crossdocking terminal, Operations Research, 48(6), 823-832, 2000.

Bozer, Y. A., ve Carlo, H. J., Optimizing inbound and outbound door assignments in less-than-truckload crossdocks, IIE Transactions, 40(11), 1007-1018, 2008.

Acar, K., Yalcin, A., ve Yankov, D., Robust door assignment in less-than-truckload terminals, Computers & Industrial Engineering, 63(4), 729-738, 2012.

Roodbergen, K. ve De Koster, R., Routing order pickers in a warehouse with a middle aisle, European Journal of Operational Research, 133, 32–43,2001a.

Roodbergen, K. J. ve De Koster, R., Routing methods for warehouses with multiple cross aisles, International Journal of Production Research, 39(9), 1865-1883, 2001b.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.