MÜFREDAT BAZLI AKADEMİK ZAMAN ÇİZELGELEME PROBLEMİNİN ÇÖZÜMÜNE TAM SAYILI DOĞRUSAL PROGRAMLAMA YAKLAŞIMI

Yunus Demir, Cafer Çelik
1.261 306

Öz


Akademik zaman çizelgeleme problemleri, polinom zamanda çözülemeyen NP-Zor olarak nitelendirilen optimizasyon problemleri sınıfına girmektedir. Yöneylem araştırması literatüründe bu problemlerin; kayıt bazlı zaman çizelgeleme ve müfredat bazlı zaman çizelgeleme olmak üzere iki ana başlık altında incelendiği görülmektedir. Bu çalışmada müfredat bazlı akademik zaman çizelgeleme alanında yapılmış çalışmalar kapsamlı bir şekilde ele alındıktan sonra Atatürk Üniversitesi Mühendislik Fakültesi ders çizelgeleme süreci analiz edilmiştir. Ele alınan problem, diğer birçok çalışmada olduğu gibi yalın bir ders atama problemi olmayıp, derslerin ait oldukları bölüm ve sınıflara (öğrenci gruplarına) ait birçok kısıtı içermektedir. Öğretim üyelerinin unvanlarına göre ders programından memnuniyetlerinin eniyilenmeye çalışıldığı bu problem için tam sayılı doğrusal bir model önerilmiş ve küçük boyutlu bir örnek için önerilen model çözülerek sonuçlar değerlendirilmiştir. 


Anahtar kelimeler


Akademik zaman çizelgeleme problemi, tam sayılı doğrusal programlama

Tam metin:

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.17341/gummfd.53230

Referanslar


Cooper, T.B. ve Kingston, J.H., “The complexity of timetable construction problems”, Practice and Theory of Automated Timetabling Lecture Notes in Computer Science, Cilt 1153, 281-295, 1996.

Alvarez-Valdes, R., Crespo, E., ve Tamarit, J. M., “Design and implementation of a course scheduling system using Tabu Search”, European Journal of Operational Research, Cilt 137, 512–523, 2002.

Lewis, R., Paechter B. ve McCollum, B., “Post enrolment based course timetabling: A description of the problem model used for track two of the second international timetabling competition”, Cardiff Accounting and Finance Working Papers A2007/3, Cardiff University, Wales. ISSN: 1750-6658, v1.0.

Nothegger, C., Mayer, A., Andreas Chwatal, A. ve Raidl, G.R., “Solving the post enrolment course timetabling problem by ant colony optimization”, Annals of Operations Research, Cilt 194, 325–339, 2012.

Chiarandini, M., Birattari, M., Socha, K. ve Rossi-Doria, O., “An effective hybrid algorithm for university course timetabling”, Journal of Scheduling , Cilt 9, 403-432, 2006.

Socha, K., Knowles, J. ve Sampels, M., “A MAX-MIN ant system for the university course timetabling problem”, Proceedings of the 3rd International Workshop on Ant Algorithms Lecture Notes in Computer Science, Cilt 2463, 1–13, 2002.

Burke, E.K., McCollum, B., Meisels, A., Petrovic, S. ve Qu R., “A graph-based hyper-heuristic for educational timetabling problems”, European Journal of Operational Research, Cilt 176, 177–192, 2007.

Al-Milli, N., “Hybrid genetic algorithms with great deluge for course timetabling”, International Journal of Computer Science and Network Security, Cilt 10/4, 283-288, 2010.

Kristiansen, S., Sørensen, M. ve Stidsen, T.R., “Elective course planning”, European Journal of Operational Research, Cilt 215, 713–720, 2011.

Ceschia, S., Di Gaspero, L. ve Schaerf, A., “Design, engineering, and experimental analysis of a simulated annealing approach to the post-enrolment course timetabling problem”, Computers & Operations Research, Cilt 39, 1615–1624, 2012.

Di Gaspero, L., Schaerf, A. ve McCollum, B., The Second International Timetabling Competition (ICT-2007) Curriculum-based Course Timetabling (Track 3), 2007.

Di Gaspero, L. ve Schaerf, L., “A Multi-neighbourhood local search with application to course timetabling”, Proceedings of the 4 th International Conference On The Practice and Theory of Automated Timetabling (PATAT-2002),Lecture Notes in Computer Science, Cilt 2740, Springer-Verlag, 262–75, 2003.

Thepphakorn, T., Pongcharoen, P. ve Hicks, C., “An ant colony based timetabling tool”, International Journal of Production Economics, Cilt 149, 131–144, 2014.

Cacchiani, V., Caprara, A., Roberti, R. ve Toth, P., “A new lower bound for curriculum – based course timetabling”, Computers & Operations Research, Cilt 40, 2466–2477, 2013.

Burkea, E.K., Mareceka, J., Parkesa, A.J. ve Rudováb, H., “Decomposition, reformulation and diving in university course timetabling”, Computers & Operations Research, Cilt 37, 582 -597, 2010.

Mareˇcek, J., “Course timetabling with integer programming”, Doktora tezi, Masaryk University, 2009.

Abdullah, S. ve Turabieh, H., “On the use of multi neighbourhood structures within a tabu-based memetic approach to university timetabling problems”, Information Sciences, Cilt 191, 146–168, 2012.

Lü Z. ve Hao J., “Adaptive Tabu Search for course timetabling”, European Journal of Operational Research, Cilt 200, 235–244, 2010.

Sánchez-Partida, D., Luis, Martínez-Flores L.J. ve Olivares-Benítez, E., “Modeling and solving a timetabling problem considering time windows and consecutive periods”, 5th International Conference on Applied Operational Research, Lizbon-Portugal, Cilt 5, 25–32 ,2013

Bakır, M.A. ve Aksop, C., “A 0-1 integer programming approach to a university timetabling problem”, Hacettepe Journal of Mathematics and Statistics, Cilt 37, No 1, 41–55, 2008.

Cura, T., “Timetabling of faculty lectures using simulated annealing algorithm”, İstanbul Ticaret Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, Cilt 12, Güz 2007/2, 1-20, 2007.

Al-Yakoob, S.M. ve Sherali, H.D., “A mixed-integer programming approach to a class timetabling problem: A case study with gender policies and traffic considerations”, European Journal of Operational Research, Cilt 180, 1028–1044, 2007.

Dimopoulou, M. ve Miliotis, P., “An automated university course timetabling system developed in a distributed environment: A case study”, European Journal of Operational Research, Cilt 153, 136–147, 2004.

Daskalaki, S., Birbas, T. ve Housos, E., “An integer programming formulation for a case study in university timetabling”, European Journal of Operational Research, Cilt 153, 117–135, 2004.

Gunawan, A., Ng, K.M. ve Poh, K.L., “Solving the teacher assignment-course scheduling problem by a hybrid algorithm”, International Journal of Mechanical, Aerospace, Industrial and Mechatronics Engineering, Cilt 1, No 9, 2007.

Tümüklü, M.U., “Ders programı hazırlamaya yönelik bir matematiksel programlama yaklaşımı”, Yüksek Lisans Tezi, Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, 2010

Gülcü A., “Yapay zeka tekniklerinden genetik algoritma ve tabu arama yöntemlerinin eğitim kurumlarının haftalık ders programlarının hazırlanmasında kullanımı”, Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, 2006.

Basir, N., Ismail, W. ve Norwawi, N.M., “A simulated annealing for tahmidi course timetabling”, Procedia Technology, Cilt 11, 437–445, 2013.

Miranda, J., Rey, P.A. ve Robles, J.M., “udpSkeduler: A Web architecture based decision support system for course and classroom scheduling”, Decision Support Systems, Cilt 52, 505–513, 2012.

Shiau, D., “A hybrid particle swarm optimization for a university course scheduling problem with flexible preferences”, Expert Systems with Applications, Cilt 38, 235–248, 2011.

Abdennadher, S. ve Marte, M., “University course timetabling using constraint handling rules”, Applied Artificial Intelligence, Cilt 14, 311-325, 2000.

Henz, M. ve Würtz, J., “Constraint-based timetabling: A case study”, Applied Artificial Intelligence, Cilt 10, No 5, 439-453, 1996.

Özak, O. ve Saraç, T., “Haftalık ders programının oluşturulması problemi için bir matematiksel model”, 9. Endüstri İşletme Mühendisliği Kurultayı, Eskişehir, 77-88, 2013.




Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.